9% van de online Belgen surft naar sociale media sites via hun mobiele telefoon. Wereldwijd is dit percentage 26%. Azië en Noord-Amerika zijn hierin de koplopers. Ook het West-Europese gemiddelde ligt op 26%, dus België loopt hierin achter op de rest van de wereld. Dat blijkt uit een globale studie van InSites Consulting in 14 landen onder 2800 respondenten.[b]België loopt achter op de rest van de wereld[/b]9% van de online Belgen surft naar sociale media sites via hun mobiele telefoon. Wereldwijd is dit percentage 26%. Azië en Noord Amerika zijn hierin de koplopers. Ook het West-Europese gemiddelde ligt op 26%, dus België loopt hierin achter op de rest van de wereld. "De hoge prijzen van zowel de connecties als de toestellen zorgen blijkbaar voor een rem in de groei van mobiel internet in ons land." zegt Steven Van Belleghem, Managing Partner van InSites Consulting. Mobiele gebruikers zijn bovendien de meest intensieve bezoekers van sociale media sites. Gezien de positieve evolutie van mobiel internet, mogen we nog een verdere groei van het gebruik van sociale media verwachten, voorspelt het onderzoeksbureau.[b]Mobiele gebruikers zijn intensieve gebruikers[/b]Surfers die mobiel sociale media raadplegen, loggen gemiddeld 3 keer per dag in. Mensen zonder mobiele toegang hebben een gemiddelde van 1,5 keer per dag. Verder zijn de mobiele gebruikers veel actiever op vlak van berichten plaatsen, foto's opladen en fan worden van merken. "Door de komst van het mobiel internet kunnen consumenten meteen hun indrukken delen met hun netwerk, dit verhoogt de spontaniteit van deze berichten. De verwachtingen omtrent de groei van mobiel internet zijn positief, wat betekent dat het gebruik van sociale media nog zal toenemen de komende jaren." zegt Steven Van Belleghem.[b]20% van de Belgische bedrijven laat Facebook niet toe op het werk[/b]20% van de Belgische werknemers heeft op het werk geen toegang tot Facebook of andere sociale netwerksites. België ligt hiermee op het gemiddelde wereldwijd. Vooral in Noord & Zuid-Amerika en Australië hebben consumenten deze beperkingen. In Oost-Europa en Azië zijn er het minste beperkingen."Bedrijven die hun commerciële mensen afsluiten van sociale media, sluiten hun teams eigenlijk af van de consument. Daarmee geef je als boodschap dat je als bedrijf niet geïnteresseerd bent in een relatie met de consument." aldus Steven Van Belleghem.Deze onderzoeksgegevens zijn het resultaat van een marktonderzoek uitgevoerd door InSites Consulting in januari 2010. In dit marktonderzoek werd het gebruik van en de attitude tov sociale netwerken in kaart gebracht. In totaal hebben 2.884 consumenten deelgenomen aan dit online onderzoek, verdeeld over 14 landen met name, België, Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Portugal, Brazilië, de Verenigde Staten, Australië, Roemenië, Rusland & China. De cijfers zijn representatief voor de internetpopulatie van elk land, en dit naar leeftijd (18-55) en geslacht. Het volledige rapport is ook beschikbaar via SlideShare (http://www.slideshare.net/stevenvanbelleghem/social-networks-around-the-world-2010).Het boek De Conversation Manager van Steven Van Belleghem gaat dieper in deze online en offline conversaties over merken. In De Conversation Manager legt Steven Van Belleghem uit hoe bedrijven kunnen inspelen op de nieuwe trends binnen de sociale media. Meer informatie op www.deconversationmanager.eu.